>

12 December 2012

Gambar-gambar lama Seberang Perai (Province Wallesly)

Post kali ni menarik jugak. Ni pasal foto-foto sejarah. Pasal sebuah wilayah yang bernama Province Wallesly. Province Wallesly adalah sebahagian daripada wilayah Prince of Wales Island. Province Wallesly ni sebenarnya adalah Seberang Perai. Nama yang penjajah letak. Prince of Wales Island tu Pulau Pinang la. Jom tengok koleksi-koleksi foto dan poskad lama Province Wallesly.
Keretapi yang melalui sawah padi di Seberang Perai

Salah satu jalan di Butterworth

Jeti bot di Butterworth

Inilah jeti feri yang ada sekarang. Pangkalan Sultan Abdul Halim

Salah satu kilang di Butterworth. Kalau tak silap sekarang wujud lagi. Dekat dengan jeti. Tiap-tiap hari keluar asap  banyak macam kebakaran.

Bot nelayan Sungai Prai

Sungai Prai

Sungai Perai

Tak pasti ni dekat mana

Pelabuhan di Butterworth

Ni lah stesen keretapi Butterworth. 

Nibong Tebal

Permatang Bertam, Kepala Batas

Sungai Perai
Setakat tu saja gambar-gambar kali ni. Lain kali banyak lagi gambar2 lama akan di post. Yang penting selalu update post kat sini. Semoga semua dapat bayangkan balik macam mana zaman tok2, tokwan kita dulu-dulu. Thanx for support this kucingbacakitab .. Salam..  >_<

link2 untuk post gambar-gambar lama
gambar lama pulau pinang
gambar evolusi feri pulau pinang
gambar-gambar lama kedah

2 comments:

Anonymous said...


Gambar stesyen keretapi Butterworth saya rasa bukan sebab stesyen keretapi Butterworth hanya dibina pada akhir 1960an atau awal 1970an setelah jambatan keretapi merentagi sungai perai siap

hasifi sani said...

Terima kasih. Mungkin gmbar stesyen keretapi lain di seberang perai.. kapsyen tertulis p.w. (province wallesly)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2010-2014©HASIFI_SANI